Krisekommunikation
Hvis der opstår en vanskelig eller kritisk situation i din afdeling eller på din arbejdsplads, er det vigtigste først og fremmest at skabe kontrol og overblik over situationen.
I skal styre kommunikationen om krisen, så de vigtigste målgrupper får den rigtige information, og I undgår, at krisen forværres på grund af dårlig eller mangelfuld kommunikation.
Kommunikationsafdelingen kan hjælpe jer med at skabe et overblik over kommunikationen, f.eks. budskaber, målgrupper og relevante medier.
Leveregler ved krisekommunikation
- Vær tilgængelig. Kontaktpersoner skal til at være fat på. Ring altid tilbage, hvis du har lovet det.
- Udpeg en talsmand.
- Hav styr på fakta og opdater fakta løbende.
- Vær så åben og proaktiv som muligt. Når fakta er bekræftet: Gå selv ud med nyheder og opdateringer så hurtigt som muligt. Giv opdateringen en tidsangivelse.
- Fortæl, hvad du ved, og kun hvad du ved. Men fortæl også, hvornår du forventer at vide mere.
- Erkend, hvis der er begået fejl
- Vær i tæt dialog med centrale aktører
- Krisen kan pludselig vokse sig større – vær klar.
- Overvåg presseomtale og korriger fejl med det samme.
- Husk, at Holbæk Kommunes medarbejdere også er en vigtig målgruppe, som ikke skal læse om krisen i medierne
Kontaktoplysninger
Leder af Kommunikation og Ledelsessekretariat Karen Breiner 72 36 58 85
Back up: pressetelefonen 72 36 34 48
Handlinger
- Ledelsen i den berørte forvaltning/stab kontakter leder af Kommunikation og Ledelsessekretariat på 72 36 58 85
- Ledelsen i den berørte forvaltning/stab nedsætter en krisestab, som fordeler roller og udpeger talsperson(er)
- Krisestaben afdækker fakta og udarbejder responsstrategi
- Leder af Kommunikation og Ledelsessekretariat organiserer kommunikationsarbejdet - evt. i samarbejde med medarbejdere i linjeorganisationen
Kommunikationsafdelingen
- udarbejder målgrupper og hovedbudskaber
- opdaterer indhold på kommunens hjemmeside, Facebook og intranet – evt. i samarbejde med lokale indholdsredaktører
- koordinerer og rådgiver om pressekontakt efter aftale med kriseledelsen
- bistår kriseledelsen med at overvåge mediebilledet og løbende vurdere behov for yderligere information, ændringer osv.
Kanaler
Kommunikationsafdelingen er ansvarlig for, at kommunens Facebookside, hjemmeside og intranet hurtigt kan aktiveres og opdateres i tilfælde af en krise.
Ledelsessekretariatet kan sende mails til alle medarbejdere, der er oprettet i kommunens it-system.
Pressen kontaktes efter aftale med krisestaben. Det er den udpegede talsperson, som kontakter pressen og besvarer henvendelser fra pressen.
En række institutioner under Holbæk Kommune har egne Facebooksider, som også kan aktiveres i forbindelse med en krisesituation på deres område.
Sidst opdateret
29.03.2022
Ansvarlig redaktør