Situation
For kriseniveau 2 og 3 se desuden:
Plan for Kriseberedskab og fortsat drift i Holbæk kommune
Delplan for AHLI (Aktiv Hele Livet)
Indsatsplan for “Alvorlige ulykker med borgere eller personale involveret/større ulykker”
Indsatsplan for Brand - evakuering-genhusning
Kriseniveau 1: Mindre hændelser afgrænset til en enkelt enhed/institution
Anvendes når hændelsen ikke/eller kun kortvarigt påvirker opgavevaretagelsen
- Dødsfald i institution
- Overfald på medarbejder
- Dødsulykke på plejecenter
- Brand på en institution
Kriseniveau 2: Hændelser afgrænset til et eller to kerneområder
Hændelse(r), som kræver umiddelbar krisehåndtering og som mere bredt påvirker ét eller op til to kerneområders fortsatte drift og kritiske funktioner.
Ved Kriseniveau 2 afklares det (eller de) berørte kerneområder, hvilke leverancer der kan blive berørt af hændelsen. Hvis hændelsen alene vedrører ét kerneområde, varetages kriseledelsen som udgangspunkt af chefen for kerneområdet. Hvis to kerneområder er involveret, aftales det straks, hvilken af de to områdechefer, der indtager kriselederrollen. Relevant chefgruppe /direktion orienteres straks. Øvrige relevante interessenter afklares og informeres.
Eksempler på kriseniveau 2-hændelser:
- Ulykke med flere omkomne – eks. ved offentlige arrangementer arrangeret af Kultur, Fritid og Borgerservice og supporteret af Vækst og Bæredygtighed
- Afgrænsede arbejdsnedlæggelser
- Oversvømmelser
Kriseniveau 3: Hændelser, der er udbredt til flere kerneområder
Anvendes når hændelsen involverer flere kerneområder og når hændelsen påvirker kommunens fortsatte drift og kritiske funktioner. Kriseleder er kommunaldirektøren.
Eksempler på kriseniveau 3-hændelser:
- Ekstraordinær udskrivelse fra sygehusene
- Uroligheder og terror
Kriselederen modtager underretning om hændelsen, og har ansvaret for fastsættelse af rette kriseniveau for håndtering af hændelsen. Kriselederen har ansvaret for aktivering af den øvrige krisestab, og har ansvar for den fysiske sikkerhed for den samlede krisestab. Kriselederen delegerer roller, ansvar og opgaver til krisestaben og sikrer optimalt samarbejde på tværs af kerneområder og andre funktioner – interne såvel som eksterne. Kriselederen har ansvar for, at det overordnede situationsbillede altid er opdateret, og at der arbejdes efter den strategiske eller taktiske retning, som er besluttet i krisestaben.
Alarmering
Sundhedsberedskabets krisestab aktiveres, når et medlem af krisestaben (typisk beredskabschefen), Sundhedsstyrelsen, AMK (Akut Medicinsk Koordinationscenter) i Region Sjælland eller politiet vurderer, at en hændelse kræver højeste beredskabsniveau.
Meldingen videregives til vagthavende indsatsleder, som underretter beredskabsdirektøren. Beredskabsdirektøren fastsætter beredskabsniveau og kan alarmere krisestab og relevante afdelingsledere.
Indsatsen starter i egen afdeling eller stab på baggrund af indarbejdede procedurer. Hvis afdelingens egne ressourcer ikke er tilstrækkelige til at genoprette driften til normalt niveau, skal Chef for AHLI sammen med direktør foretage en hurtig vurdering af beredskabsniveau for opgavens løsning. Kommunaldirektøren/Chef for AHLI kontakter beredskabschefen og i fællesskab fastsættes det endelige beredskab.
Alarmen kan desuden komme fra: ansatte eller ledere.
Alarmer akut hjælp 1-1-2
Den lokale leder alarmeres og kontakter relevant chef.
Opgaver
At stoppe ulykken og søge hjælp til tilskadekomne.
At tage vare på de, der har overværet ulykken.
At tage vare på øvrige personer og gøre dem trygge.
Se indsatsplaner for Brand - genhusning - evakuering samt for ekstraordinære udskrivelser.
Handling
At stoppe ulykken og søge hjælp til tilskadekomne.
At tage vare på de, der har overværet ulykken.
At tage vare på øvrige personer og gøre dem trygge.
Se indsatsplaner for Brand - genhusning - evakuering samt for ekstraordinære udskrivelser.
Ledelse og organisation
Den lokale leder i tæt dialog med egen nærmeste leder:
Leder af pleje og omsorg.
Leder af det voksenspecialiserede område.
Leder af sundhed og forebyggelse.
Hvis der er behov for ekstra sengepladser på plejecenter Stenhusbakken involveres Centerleder på Stenhusbakken i tæt dialog med leder af Pleje og Omsorg samt leder fra visitationen, leder af hjælpemidler og evt. Leder af sundhed og forebyggelse. Se plan for ekstraordinær udskrivelse
Se endvidere Plan For Kriseberedskab og Fortsat Drift i Holbæk Kommune
Bemanding og udstyr
Ekstra personale med de rette kompetencer indkaldes efter behov.
Personale i køkkener og administration kan også blive involveret.
Områderne søger selv for de nødvendige sårpleje- og værnemidler.
Hjælpemiddelafdelingen kontaktes på 72 36 95 27 mhp. ekstra senge mm
Kommunikation
Se afsnit om alarmering
- Chef for Aktiv hele livet orienterer direktionen.
- Leder for Omsorg og pleje orienterer lederne i Aktiv hele livet.
- Kontakt til praktiserende læger sker via AMK, videreformidles via praksiskonsulent.
- Medarbejderne informeres af ledelse på Stenhusbakken via mail og opkald til de medarbejdere, der eventuelt skal kaldes ekstra ind.
- Borger orienteres løbende ved behov for etablering af 2-sengsstuer ved visitationen og medarbejderne ved Stenhusbakken
- Pårørende til borgere på midlertidigt ophold orienteres af visitationen.
- Øvrige pårørende orienteres via opslag på informationstavle af ledelse på Stenhusbakken.
Den lokale leder informerer nærmeste leder forvaltningen snarest muligt samme dag.
Information sker så vidt muligt efter aftale med de pårørende.
Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med kommunikationsafdelingen.
Kontaktoplysninger
Afhængig af kriseniveau:
- Alarmcentralen 112
- Chef for Aktiv hele livet
- Leder af Omsorg og Pleje
- Leder af Sundhed og Forebyggelse
Evt. andre opmærksomhedspunkter
Se endvidere Plan For Kriseberedskab og Fortsat Drift i Holbæk Kommune
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Fagsekretariatet
Godkendt af chef for Aktiv Hele Livet Charlotte Larsen den 30.11.2021