Situation
IT-nedbrud forstås som en situation, hvor flere kommunale institutioner eller hele systemer er utilgængelige. Hvor det f.eks. ikke er muligt at tilgå eller udskrive dokumentation, medicinoplysninger, kørelister og lignende
Alarmering
Hvis IT-nedbrud er relevant for sygehuse, praktiserende læger, lægevagt eller har betydning i relation til patientbefordring kontaktes AMK med anmodning om videreformidling af oplysningerne.
Tjek altid om der er adgang til internettet Hvis der ikke er adgang til internettet så prøv at undersøge om det kun er i rummet eller hele bygningen. Hvis der er netværk et andet sted så søg derhen, men kontakt Holbæk Kommunes IT-afdelingen med det samme på 72 36 14 48 inden for normal arbejdstid.
Uden for normal arbejdstid skal du kun kontakte IT-afdelingens rådighedsvagt, hvis det er en kritisk fejl på hele netværket i bygningen, eller i hele kommunen. Tlf. er 72 36 12 34.
Rådighedsvagten udfører ikke almindelige supportopgaver uden for normal arbejdstid, som f.eks. glemt adgangskode, vejledning i systemer, brugeroprettelser mv.
Glemt adgangskode til pc´en ændres via loginbilledet på din pc eller via https://nemadgang.holb.dk/
Hvis HolBækken er nede, kan Nexus tilgås via en browser (Internet Explorer eller Chrome) og et link: http://holbaek.nexus.kmd.dk
Hvis Holbæk Kommunes netværk ikke fungerer kan du prøve at oprette forbindelse til Nexus via din mobil eller IPad med simkort.
HJÆLP – der er ikke adgang til systemet (Nexus)
På almindelige arbejdsdage kontakt systemadministratorerne.
Henvendelse til systemadministratorerne kan ske til postkassen: nexus-drift@holb.dk eller telefon 72 36 14 77 hverdage mellem kl. 7.00 - 15.00.
Aften, nat, weekend og helligdage: tjek om der er adgang til internettet. Hvis der er adgang til Internettet, altså er du på nettet, men systemet stadig ikke virker, så afvent, og prøv igen. KMD overvåger systemet, og sikre at der igen bliver adgang.
Opgaver
- Skab overblik over situationen
- Oprethold et beredskab, der sikrer, at flest mulige opgaver kan løses
- Prioriter ressourcerne således, at borgere med livsvigtige behov får den nødvendige hjælp
- Sikre, at visiterede borgere får den hjælp de er visiteret til
Handling
- Kontakt andre plejecentre, hjemmeplejegrupper eller botilbud for at konstatere, hvor stort omfanget af nedbruddet er.
- Kontakt NEXUS-Drift eller IT-afdelingen (se punktet under alarmering)
Ledelse og organisation
Den lokale leder har ansvar for kommunikation og opfølgning.
Bemanding og udstyr
IT-afdelingen og NEXUS-teamet.
Kommunikation
Lederne på de berørte enheder varetager information og kommunikation til medarbejdere, borgere og IT-afdelingen sørger for at information om erkendte fejlmeldinger til de berørte organisatoriske enheder i kommunen samt til Sundhedskrisestaben, hvis den er aktiveret.
De berørte områder orienterer hospitalet og de praktiserende læger via. AMK om IT-nedbruddet og at de derfor ikke kan modtage elektronisk.
Ved længerevarende IT-nedbrud orienterer den kommunikationsansvarlige i borgerne via tilgængelige kommunikationskanaler.
Kontaktoplysninger
Se under alarmering øverst i Indsatsplanen.
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
OBS! Nexus opdateres den 4. tirsdag i måneden (aften), hvor systemet kan være nede 1 – 2 timer.
FMK via Nexus
Medicinhåndtering varetages altid med udgangspunkt i en opdateret FMK – Fælles Medicin Kort via Nexus.
Styrelsen for Patientsikkerhed anbefaler at al medicinhåndtering foregår elektronisk. Det betyder at der ikke, som hovedregel, printes et medicinskema ud.
Hvis FMK ikke kan tilgås via Nexus
Hvem:
- Alle SSA’ere og sygeplejersker, som er oprettet til at bruge FMK, kan tilgå FMK-online via www.fmk-online.dk.
- FMK-online skal tilgås via MIT ID erhverv (Vælg fanen - Lokal IDP). Adgangskode er det samme, som til Nexus.
- Medarbejdere med TRUST-adgang til FMK kan ikke tilgå FMK-online.
- Bemærk, når du som SSA eller sygeplejerske logger på FMK-online bliver det registeret i DSI (Institut for Sundhedsvæsen), så borgeren/værge/pårørende kan se, hvilke sundhedsfaglige personer, der har logget ind på deres medicin på FMK-online samt, hvornår det er sket.
Dokumentation
- Der skal bagefter ALTID dokumenteres, hvorfor det har været nødvendigt at benytte FMK-online. Dette gøres i Nexus (når der er adgang igen) under ”Historik for præparat”.
- Øvrig dokumentation i forhold til handlinger m.m. foretaget under nedbrud skal nedskrives, da det skal efterregistreres i Nexus, når det igen er oppe at køre.
Kørelister i Nexus
- Distriktsledere og systemplanlæggere i hjemmeplejen er alle tilknyttet Gruppen Nødberedskab i Teams, hvortil der automatisk genereres kørelister, fra Nexus, for de kommende dage.
- Er NEXUS nede kan kørelisterne findes der.
MEDCOM beskeder - udskrivelse
Ved nedbrud kontakter NEXUS teamet/ansvarlig Region Sjælland om overgang til nødprocedure, så de kontakter botilbud, plejecenter eller hjemmepleje telefonisk ved udskrivelse af borgere.
OBS: Nexus opdateres den 4. tirsdag i måneden (aften), hvor systemet kan være nede 1-2 timer.
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Fagsekretariatet
Godkendt af chef for Aktiv Hele Livet Charlotte Larsen december 2023
Nødprocedure Nexus i PDF udgave (printerversion)