Situation
I tilfælde af store ulykker eller terror kan der være behov for aktivering af det krisestøttende beredskab. Den kommunale indsatsplan retter sig mod involverede personer, som er direkte impliceret i ulykken, deres pårørende, visse grupper af vidner.
En psykosocial indsats omfatter både varetagelsen af de berørte umiddelbart efter hændelsen, og den mere langsigtede indsats i efterforløbet, hvor de pågældende fortsat kan være berørt af begivenheder, de har været udsat for.
Organiseringen af indsatsen for det kriseterapeutiske og krisestøttende beredskab inddeles således i to faser:
- Den akutte fase
- Den opfølgende fase
Det er primært Holbæk Kommunes opgave at bidrage til krisestøtte i den akutte fase sammen med Regions Sjælland. For den opfølgende fase henvises til Region Sjælland.
Den psykosociale indsats forstås som et samlet udtryk for en indsats, der omfatter krisestøtte - herunder social assistance i akutfasen samt kriseterapi ved behov i opfølgningsfasen. Krisestøtte er en opgave for både regionen og kommune. Kriseterapi er en opgave for regionen.
Den faglige indsats er i denne sammenhæng den praktiske og målrettede krisestøttende indsats, der foretages overfor de berørte. Det krisestøttende beredskab etableres inden for de tilstedeværende ressourcer
Alarmering
Vestsjællands Brandvæsen kan selv eller efter opkald fra AMK, Region Sjælland tage kontakt til:
- Krisestab og relevante ressourcepersoner.
Krisestab og relevante ressourcepersoner aktiverer kommunens krisestøttende beredskab, uanset hvor alarmeringen kommer fra.
AMK-Vagtcentralen er ansvarlig for at aktivere både det kriseterapeutiske beredskab og folkekirkens beredskab (det gejstlige beredskab).
Opgaver
Formålet med det krisestøttende beredskab er at formidle kortvarig (typisk 24-72 timer) psykosocial akuthjælp til involverede fra mindre eller større ulykker samt eventuel visitere til opfølgende efterbehandling. Den akutte krisestøttende indsats kan desuden indeholde diagnosticering og tidlig behandling af posttraumatisk stress-syndrom.
Kommunens krisestyringsstab:
- Foretager en vurdering af situationen
- Beslutter hvilke ressourcer der skal anvendes
- Iværksætter, gennemfører og afslutter det krisestøttende beredskab.
- Koordinerer indsatsen med Region Sjælland og Politi.
I relation til akutfasen:
- Sørge for umiddelbar støtte til de involverede borgere
- Sørge for krisestøttemateriale til borgerne, f.eks. tæpper, tøj, telte, legetøj, bleer.
- Ved behov fremskaffes medicin
- Ved behov kontaktes forsikringsselskaber
- Stille faciliteter til rådighed – fx i forbindelse med opretning af et Evakuerings- og Pårørendecenter (EPC).
- Sørge for forplejning og eventuel indkvartering.
(jf. forpligtigelserne i Beredskabsloven LBK nr. 314 af 3. april 2017).
Når sygehusvæsenets indsats slutter, kan der være behov for opfølgende krisestøttende indsats via den pågældendes egen læge, hos praktiserende psykolog/psykiater eller via de specialuddannede præster.
Kommunen sikrer opfølgning og understøtter borgere, der viser tegn på posttraumatisk belastningsreaktion eller anden psykisk lidelse som følge af hændelsen. Ved behov for opfølgende indsats henvises til egen læge. Hvis Region Sjælland har ydet krisestøtte, som en del af indsatsen, er opfølgende indsats Region Sjællands ansvar.
Holbæk Kommune har aftale med en ekstern leverandør om terapeutisk indsats overfor kommunalt ansatte, herunder psykologydelser.
Handling
Principper for indholdet af krisestøtten i en psykosocial indsats kan skitseres som følger, uanset om opgaven udføres af personale fra region eller kommune
Umiddelbart omsorg består blandt andet i at hjælpe den berørte væk fra skadestedet og placere vedkommende i et sikkert, roligt område samt tilbyde tæppe, mad og drikke.
Aflastning ydes ved at give praktisk hjælp til den berørte f.eks. ved at hjælpe vedkommende med at komme hjem.
information gives ved, at indsatsledelsen og de indsatte beredskabsaktører informerer om normale kriseaktioner mm.
Social assistance kan være nødvendig ved større ekstraordinære hændelser, hvor der typisk er et stort antal berørte.
Opfølgninger er vigtigt, da der ikke kan angives en præcis tidsramme for den akutte indsats.
Ledelse og organisation
AMK, Region Sjælland, koordinerer den overordnede sundhedsfaglige indsats ved ulykker og beredskabsmæssige hændelser.
Grundstammen udgøres af:
- Indsatsledere fra politiet
- Vestsjælland Brandvæsen
- Indsatsleder fra Regions Sjælland.
AMK-vagtcentralen i regionen leder den krisestøtte indsats, som dækker akut psykosocial indsat der ydes af psykiatere og krisepsykologer.
Ledelse på skadestedet herunder ledelse af krisestøtte foretages af indsatsleder SUND (ISL SUND), som er AMK-lægen. Psykosocial indsats i tilknytning
til et skadested hører under ISL
SUND, uanset om indsatsen varetages
af regionalt eller kommunalt personale. Herunder den Koordinerende psykiatrisk kontaktperson (KOP).
Præster eller tilsvarende fra andre religioner kan deltage sekundært i beredskabet, men kun såfremt disse bestilles af kriseterapeutisk enhed eventuelt via politiets repræsentant i Holbæk Kommunes Krisestab (se beredskabsplanen).
Det psykosociale område lægger op til koordination og samarbejde mellem region, kommune og politi.
Kommune og politi er ansvarlig for at udpege lokalitet til psykosocialt støttecenter, hvilket bør aftales og koordineres med Region Sjælland via AMK-Vagtcentralen.
Bemanding og udstyr
Regionen kan være ansvarlig for bemanding, og kommunen for faciliteter, men Holbæk Kommune kan også deltage med krisestøttende medarbejdere.
Efter vurdering af krisestaben kan der indkaldes ledere og medarbejdere, der i forvejen kender og arbejder med krisestøtte eller den pågældende målgruppe fra:
- Pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) (psykologer)
- Børne- og Familierådgivningen (socialrådgivere)
- Sundhedsplejen (sundhedsfagligt personale)
- Hjemmeplejen (sundhedsfagligt personale).
AMK-Vagtcentralen kontaktes ved behov for supplering af den kommunale krisestøtte.
Kommunikation
Den primære information formidles via de indsatte beredskabsaktører. Indsatsledelsen og de indsatte beredskabsaktører informerer om normale krisereaktioner, muligheder for afhjælpning samt henvendelsesmuligheder ved mere omfattende eller længerevarende reaktioner, hvor Regionen som udgangspunkt har ansvaret.
En kommunal telefonlinje kan evt. oprettes for borgere, der har behov for at komme i kontakt med kommunen vedrørende hændelsen.
Kontaktoplysninger
Krisestaben formidler intern kontakt til f.eks.:
- Pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) 72 36 36 36
- Børne- og Familie rådgivningen (socialrådgiver) 72 36 30 49
- Sundhedsplejen (sundhedsfagligt personale) 72 36 63 30
- Hjemmeplejen (se kontaktliste, Sundhedsfagligt personale)
- VBAF
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af: Fagsekretariatet
Godkendt af Chef for Aktiv Hele Livet Charlotte Larsen den 30.11.2021