Læring og trivsel

Samlet beredskab for overgreb mod børn og unge

I Holbæk Kommune har kerneområdet Læring og Trivsel været tovholder på at udvikle et nyt samlet beredskab ift. overgreb mod børn og unge, som går tværs af fag- og kerneområder i kommunen. Det vil sige, at alle fagpersoner og frivillige, der i deres arbejde er i berøring med børn og/eller unge, skal kende til det samlede beredskab. Du kan se og læse det samlede beredskab for overgreb mod børn og unge her:

Beredskab. Vold og overgreb mod børn og unge

Delplan og lokale indsatsplaner

På denne side finder du delplanen for kerneområdet Læring og Trivsel [LAER], som blandt andet beskriver roller og opgaver for den centrale såvel som lokale krisestab. Nederst på siden finder du en oversigt over de indsatsplaner, det er blevet besluttet, at alle enheder/matrikler på området skal have. De udfyldte indsatsplaner finder du på enhedernes/matriklernes egne hjemmesider via linksene under 'Dagtilbud' og 'Skoler' herunder.

Dagtilbud

Indsatsplaner for dagtilbud i område Katrinedal

Indsatsplaner for dagtilbud i område Kildedam

Indsatsplaner for dagtilbud i område Skovvejen

Indsatsplaner for dagtilbud i område Holbæk By

Skoler

Indsatsplaner for Tuse og Udby skole

Indsatsplaner for Svinninge skole

Indsatsplaner for Gislinge skole

Indsatsplaner for Tølløse skole

Indsatsplaner for St. Merløse, Stestrup og Ugerløse skole

Indsatsplaner for Vipperød og Ågerup skole

Indsatsplaner for Nr. Jernløse, Knabstrup og Undløse skole

Indsatsplaner for Kildebjergskolen

Indsatsplaner for Jyderup skole

Indsatsplaner for Absalon og Orø skole

Indsatsplaner for Bjergmarkskolen

Indsatsplaner for Børnespecialcenter (BSC)

 

  • Varetage pasning af børn op til 3. klasse. 
  • Opretholde sikkerhed og tryghed for børn og unge – også i krisesituationer. 

I Læring og Trivsel opererer vi med to niveauer for krisestab:  

  • Læring og Trivsels centrale krisestab: 
    Denne samles, når krisen omfatter et funktionsområde – fx skoleområdet - og krisen vurderes at kunne håndteres inden for dette område. 
  • Den lokale krisestab: 
    Denne samles, når der er en krise på en enkelt lokation/arbejdsplads – fx en skole eller et børnehus. 

Læring og Trivsels centrale krisestab: 

Kriseleder:

  • Chef for Læring og Trivsel: Karina Møller, 7236 2062. kmoll@holb.dk  
  • Stedfortræder: Leder af Fagcenter for Læring & Trivsel, Lasse Sømmergaard: 7236 3673, lasso@holb.dk 

Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:

  • Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel. 

Ansvarlig for involverede personer:

  • Stedlige leder fra den berørte arbejdsplads. 

Ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer:

  • Stedlige leder fra den berørte arbejdsplads.  

Ansvarlig for kommunikation:

  • Fagcenter for Læring & Trivsel. 

Den lokale krisestab: 

Kriseleder: Stedlige leder eller dennes nærmeste leder.  

Kriseleder er ansvarlig for, at de øvrige roller besættes:  

  • Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation.  
  • Ansvarlig for involverede personer. 
  • Ansvarlig for proces/teknik/bygning/ systemer. 
  • Ansvarlig for kommunikation. 

Kriselederen meddeler i sin indkaldelse, hvor staben skal mødes – mødet kan være fysisk såvel som på Microsoft Teams. 

 

Kriselederen indkalder krisestaben til møde via telefon, sms eller mail. Arbejdsnumre bruges som udgangspunkt.  

Chefer og ledere skal være kontaktbare på telefon udenfor normal arbejdstid i krisesituationer. 

Chef og/eller direktør for Læring og Trivsel deltager i kommunens øverste krisestab.   

 

Alarmering af den lokale krisestab kommer fra den stedlige leder i den berørte enhed. 

Alarmering af Læring og Trivsels centrale krisestab kommer fra den lokale stedlige leder eller dennes nærmeste leder.  

Alarmeringen sendes opad til nærmeste leder – fx skoleleder alarmerer skolechef. Alarmering sker telefonisk. 

Kriselederens opgaver 

  • Overordnet ansvar for at binde mandat, økonomi, ressourcepersoner og kommunikation sammen, så hændelsen håndteres hurtigt og effektivt.  
  • Ansvar for aktivering og ledelse af den øvrige krisestab. 
  • Ansvar for, at det overordnede situationsbillede altid er opdateret, og at der arbejdes efter den strategiske retning, som er besluttet i krisestaben. 
  • Ansvar for evt. underretning af det politiske niveau i samråd med kommunaldirektøren. 

Link til action-card for kriseleder 

Opgaver for den ansvarlige for situationsbillede, log og dokumentation

  • Sekretær for krisestaben 
  • Ansvar for at indsamle relevant information og opdatere situationsbilledet.  
  • Ansvar for at dokumentere og journalisere information, beslutninger mm. 

Link til action-card for den ansvarlige for situationsbillede, log og dokumentation

Opgaver for den ansvarlige for de involverede personer 

Ansvar for opgaver i relation til de mennesker, der er direkte berørte af hændelsen, herunder medarbejder, forældre og børn.  

Link til action-card for den ansvarlige for de involverede personer

Opgaver for den ansvarlige for proces/teknik/bygning/systemer 

  • Ansvar for teknisk understøttelse og kendskab til området.  
  • Ansvar for at danne overblik over hvordan kerneområdet/enheden er ramt af krisesituationen, og hvilke konsekvenser det har.  

Link til action-card for for den ansvarlige for proces/teknik/bygning/systemer

Opgaver for den ansvarlige for kommunikation

Ansvar for at sikre at sikre hurtig, korrekt og afpasset information til de mange berørte målgrupper. 

Link til action-card for den ansvarlige for kommunikation

  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, 7236 2062, kmoll@holb.dk  
  • Direktør, Lene Magnussen: 30 21 20 20, lenm@holb.dk 
  • Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 7236 3673, lasso@holb.dk 
  • Koordinerende sundhedsplejerske, Ann-Sofie Rasmussen: 7236 3762, annsr@holb.dk 

Denne delplan er udarbejdet af Fagcenter for Læring & Trivsel, Godkendt af fagcenterleder 17.1.2022. 

 
 
Senest opdateret 18-04-2024