Bombetrussel – Kriseniveau 2-3 Holbæk kommunes kriseberedskab
Situation
- Hvis en borger ringer eller på anden måde kontakter dig om en bombetrussel.
- Hvis du finder en mistænkelig genstand.
- Hvis Politiet kontakter SIOU angående en bombetrussel.
- Borger ringer til SIOU/kommunen med en bombetrussel.
En bombetrussel vil rette sig mod alle medarbejdere og borgere der befinder sig på Jernbanevej 6.
Alarmering
Alarmen kan komme fra medarbejdere i SIOU.
Alarmen kan komme fra et af de øvrige Kerneområder på Jernbanevej 6.
- Medarbejderen alarmerer og informerer en Afdelingsleder. Hvis det er akut, tryk på brandtrykket/brandalarmen.
- Medarbejderen foretager en risikovurdering i samarbejde med Politiet.
Den der får henvendelsen om bombetrussel ringer til Politiet på tlf. 1-1-2
Alle medarbejdere i SIOU har ansvar/medansvar for, at en afdelingsleder informeres om hændelsen.
Alle kan ved behov tilkalde politiet
Alarmcentralen (Politi – Falck – Beredskab) tlf. 1-1-2
Midt- og Vestsjællands Politi 114 eller tlf. 46 35 14 48
Afdelingsleder kan ved behov tage initiativ til at hele huset skal lukkes
Kontakt Borgerservice v/leder Lise Larsen tlf. 72 36 63 55 eller afdelingsleder Bonnie Jensen tlf. 72 36 60 91.
Hvis hverken Lise Larsen eller Bonnie Jensen er der, så kontakt BorgerCentret på tlf. 72 36 38 28.
Opgaver
- Aktiverer Brandtryk-knappen og ”rømningshøjtaleren”.
- Tilkald politiet på tlf.nr. 1-1-2
- Alarmerer øvrige medarbejdere og borgere, så alle kan komme i sikkerhed.
- Alle medarbejdere
Handling
Straks
- Tilkald politiet 1-1-2
- Følg politiets instruks
- Alarmerer øvrige medarbejdere og borgere, så alle kan komme i sikkerhed.
- Medarbejderen alarmer og informer en Afdelingsleder. Hvis det er akut, tryk på brandtrykket/brandalarmen.
- Afdelingslederen alarmerer og kontakter pr. telefon Chef med henblik på afklaring af evt. initiativ.
- Medarbejder foretager en risikovurdering i samarbejde med Politiet.
- Kontakt Borgerservice med henblik på at den særskilte handleplan for luk og genåbning af Jernbanevej 6 iværksættes, herunder handlingsinformation på distributionslisten ”Alarm – Jernbanevej 6” til husets medarbejdere.
- Alle medarbejdere går til aftalte mødested, og afventer yderligere information.
Umiddelbart efter - resten af dagen
- Afdelingslederen giver løbende orientering til alle medarbejdere.
- Afdelingslederen sikrer psykisk førstehjælp til den medarbejder der modtog opkald med bombetrussel/fandt mistænkelige genstand og sikrer, at pågældende ikke er alene.
- Afdelingslederen vurder behovet for krisehjælp og kontakter evt. psykolog.
- Afdelingslederen informer relevante parter – pårørende, ansatte, presse osv.
Opfølgning
- Medarbejderen der modtog bombetrussel, sikrer at der laves et journalnotat i den relevante borgersag.
- Afdelingslederen sikrer inddragelse af Arbejdsmiljøorganisation.
- Afdelingslederen følger i samarbejde med Arbejdsmiljølederen op på de kriseramte og andre involverede og får debriefing.
Ledelse og organisation
- Medarbejdere der får bombetrussel, gennemfører den første akutte indsats.
- Afdelingslederen leder indsatsen ved kriseniveau 1 + 2 indtil evt. kommunaldirektøren tager over ved kriseniveau 3. Se SIOU’s delplan for uddybning af kriseniveau 1-3 på beredskabsplatformen
- Chefen har ansvar for kommunikation og opfølgning på kriseniveau 1 + 2.
Bemanding og udstyr
Ledelsen og AMR’erne tager deres gule veste på.
AMR’erne skal huske at tage en førstehjælpskasse med under rømningen.
Kommunikation
Internt og eksternt
- Afdelingslederen informerer Chefen hurtigst muligt.
- Chefen informerer de øvrige Kerneområder på Jernbanevej samt Direktionen.
Eventuel pressehenvendelse håndteres af Chefen i samarbejde med øvrige Kerneområder/ kommunikationsafdelingen.
Eksterne kontaktpersoner
Midt- og Vestsjællands Politi 114 eller tlf. 46 35 14 48
Alarmcentralen (Politi – Falck – Beredskab) 1-1-2
Vestsjællands Brandvæsen - døgnbemandede vagtcentral: tlf. 44 22 71 12
Akut krise/ Falck tlf. 70 10 20 12
Holbæk psykologer – Holbæk kommune – HR og Arbejdsmiljø
Der tilbydes psykologisk krisehjælp til de implicerede medarbejdere.
Oprettelse/revision
Indsatsplan er udarbejdet af staben i Social Indsats og Udvikling
Godkendt af leder af staben i Social Indsats og Udvikling Lise Kemp 8. september 2022