Områdets kritiske funktioner
- Sikre bygninger og anlæg (mod eks. oversvømmelse, stormskade etc.)
- Sikre trafikal fremkommelighed
- Opretholdelse af forsyning (rent drikkevand, varme, el m.m.)
- Opretholde sikkerhed i kommunale bygninger (eks. i tilfælde af brand, fund af skimmelsvamp eller andet)
- Sikre forsvarlig og hurtig indsats ved miljøuheld
- Kunne indkvartere evakuenter (eks. flygtningstrømme, havareret tog o.lign)
Områdets interne krisestyringsorganisation
Kriseleder
Chef for Vækst og Bæredygtighed Kasper Enevoldsen tlf.: 72367531
Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
Afdelingsledere, der er ansvarlige for den daglige drift, har også ansvaret i en ekstraordinær situation.
Kriseleder udpeger den konkrete leder ad hoc.
|
Funktion
|
Telefon
|
Kasper Enevoldsen |
Chef
|
72367531
|
Sekretariatet
|
|
|
Maj Hafstrøm
|
Sekretariatsleder
|
72369954
|
By, Landskab og Mobilitet
|
|
|
Lotte Højgaard
|
Strategisk leder
|
72367322
|
Rasmus Damkjær
|
Afdelingsleder, Plan og Erhverv
|
72361149
|
Pia Nielsen
|
Afdelingsleder, Byg og Landzone
|
|
Camila Wikke
|
Konst. Afdelingsleder, Natur og Miljø
|
72361197
|
Lene Krull
|
Afdelingsleder, Mobilitet
|
72361292
|
Mobilitet, Drift og Færge
|
|
|
Ronnie G. Pedersen
|
Strategisk leder
|
72365615
|
Rune Bang Karstoft
|
Overfartsleder, Færge og Havn
|
72366428
|
Tanja Bonde Rønne
|
Afdelingsleder, Byggeri og Ejendomme
|
72364625
|
Kim D. Sørensen
|
Afdelingsleder, Drift og vedligehold
|
72369225
|
Michael Nybo
|
Teamleder, Grønne fællesarealer
|
72366029
|
Arne Vestergaard
|
Teamleder, Entreprenør og Teknik
|
72365163
|
Jannek Lundgreen Olsen
|
Teamleder, Ejendomme - midt og ældreområde
|
72366385
|
Anne Bredgaard
|
Teamleder, Grønne Arealer v/ Ejendomme
|
72368247
|
HUSC
|
|
|
Emil Erichsen
|
Leder
|
72364614
|
Ansvarlig for involverede personer
Kriseleder udpeger ad hoc.
Ansvarlig for kommunikation
Kriseleder udpeger ad hoc
Ansvarlig for proces/teknik/bygninger/systemer
Kerneområdet Vækst og Bæredygtighed
– Akuttelefon 72 36 60 01
Kerneområdet IT og Digitalisering
- Vagttelefon 72 36 12 34
Afdelingsleder for IT og Digitalisering Troels Gade tlf. 72 36 46 71
Kriseleder udpeger ad hoc
Mødested
Kriseledelsen mødes som udgangspunkt på Kanalstræde 2, 4300 Holbæk.
Kriseleder kan beslutte, at kriseledelsen mødes på anden lokalitet efter konkret vurdering og informerer i givet fald de øvrige deltagere herom i forbindelse med aktivering.
Indkaldelse
Kontakt sker pr. tlf., sms og mail. Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes som udgangspunkt.
Chefen for Vækst og Bæredygtighed skal om muligt være tilgængelig på arbejdstelefon udenfor normal arbejdstid.
Afdelingens understøttelse af kommunens øverste krisestab
Chef for Vækst og Bæredygtighed indgår i den øverste krisestab, når det er relevant.
Chef for Vækst og Bæredygtighed kan udpege en suppleant.
Alarmering
Alle medarbejdere kan slå alarm og skal alarmere videre. Det fremgår af de enkelte indsatsplaner.
Chef for Vækst og Bæredygtighed informeres og tager stilling til, hvem der derudover skal involveres.
Alarmeringen sendes opad i ledelsessystemet – fx afdelingsleder alarmerer chef for Vækst og Bæredygtighed.
Alarmering sker telefonisk eller personligt.
Opgaver i den rollebaserede krisestyring
Kriselederens opgaver
- Har det overordnede ansvar for at binde mandat, økonomi, ressourcepersoner og kommunikation sammen så hændelsen håndteres hurtigt og effektivt.
- Modtager underretning om hændelsen eller udpeges som ansvarlig for krisestaben af- eks. Kommunaldirektøren afhængigt af driftsniveau for håndtering af hændelsen.
- Ansvarlig for aktivering af den øvrige krisestab, og har ansvar for den fysiske sikkerhed for den samlede krisestab.
- Delegerer roller, ansvar og opgaver til krisestaben og sikrer optimalt samarbejde på tværs af afdelinger og funktioner.
- Har ansvar for at det overordnede situationsbillede altid er opdateret og at der arbejdes efter den strategiske retning, som er besluttet i krisestaben.
- Skal sikre den fornødne økonomi til opgaveløsningen, at der er de fornødne ressourcer til rådighed, at de fornødne interne og eksterne specialister og ressourcepersoner er til rådighed.
- Har det overordnede ansvar for al kommunikation i relation til hændelsen.
- Ved kriseniveau 2 og 3-hændelser – har kriseleder ansvar for eventuel underretning til det politisk niveau i samråd med kommunaldirektør. Kriseleder har også ansvar for at sikre det fornødne mandat til krisestabens løsninger.
Opgaver til ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation
- Ansvarlig for at indsamle relevant information og give et opdateret situationsbillede.
- Sørge for at al information til krisestaben bliver dokumenteret sammen med krisestabens beslutninger handlinger og undladelser.
- Dokumentation foretages i en krisestyringslog (skabelon findes digitalt).
- Sørger for løbende journalisering af dokumenter i e-doc.
Opgaver til ansvarlig for involverede personer
- Varetager alle opgaver i relation til de mennesker der er direkte berørte af hændelsen.
- Sikre et højt informationsniveau til alle berørte persongrupper baseret på de pressemeddelelser eller interne orienteringer, som den kommunikationsansvarlige udarbejder.
- Sørge for kommunal tilstedeværelse i berørte områder, eksempelvis et lille lokalsamfund, sygehus eller på arbejdspladsen som pludselig udsættes for en alvorlig hændelse.
- Sikrer opdateret kontaktinformation på alle involverede personer så kommunikation kan flyde let og ubesværet.
Opgaver til ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer
- Indgår i krisestaben med ansvar for teknisk understøttelse og kendskab til de berørte processer og leverancer.
- Første opgave er at skaffe overblik over hvor hårdt afdelingen er ramt af hændelsen, hvilke processer er nede, er der nogle kritiske funktioner der ikke kan opretholdes, hvor hurtigt kan vi være klar igen, hvad koster det.
- Ovenstående skal indsamles hurtigst muligt så krisestaben kan tilrettelægge det videre arbejde.
Opgaver til ansvarlig for kommunikation
- Sikre hurtig, korrekt og afpasset information til de berørte målgrupper.
- Udarbejde en interessentanalyse så kriseleder hurtigt kan få overblik over hvem der skal vide hvad og hvornår – denne kan med fordel udarbejdes i en foreløbig version før en hændelse indtræffer så den blot skal tilpasses den konkrete situation.
- Udarbejder udkast til pressemeddelelser, opdateringer på sociale medier, interne orienteringer – skal godkendes af kriseleder før publicering.
Kontaktoplysninger
Kriselederen er ansvarlig for, at der tages stilling til, hvilke centrale personer og relevante samarbejdspartnere der skal kontaktes.
Midt- og Vestsjællands Politi: 114 eller tlf. 46 35 14 48
Alarmcentralen (Politi – Falck – Beredskab): 1-1-2
Vestsjællands Brandvæsen - døgnbemandede vagtcentral: tlf. 44 22 71 12